ABOV

Ich súčasný kroj je veľmi pestrý. Používa sa na vystúpeniach súborov i pri každej dôležitej udalosti v obci. Vychádza z minulého pôvodného odevu, ktorý je veľmi rozmanitý – čo dolina, to iný prvok.
Ženy a dievčatá nosili nazberané sukne, ktoré šili doma z pestrofarebnej látky. Pod nimi mali viacejbielych spodničiek –štirerajov. Sukňu zdobila tmavá, biela, niekedy aj pestrofarebná zástera. Oplecká a rukávce boli široké, v hornej časti skladané a prišité ku košeli, dole obrúbené krajkou. Nosievali tiež rôznofarebné vyšívané vesty – brušliky. V lete chodili v topánkach, v zime v čižmách. Bohatšie ženy v zime nosili krátky kožuštek – geroček, chudobnejšie cez plecia prehodené hrubé šatky –hustky po okrajoch s dlhými strapcami. Vlasy mali dievčatá začesané na hladko, vzadu zapletené do vrkoča, ktorý zdobila farebná stužka. Ženy nosili čepiec –koňťu. Vlasy vzadu tesne zviazali, stočili do dvoch vrkočov, okrútili okolo drievka. Na takto stočené vlasy priviazali šablónu vystrihnutú z tvrdého papiera, nato prichytili čepiec sponkami. Skoro vždy nosili na hlave šatku.
Muži nosili košele a široké nohavice z bieleho domáceho plátna – drelihové nohavice. Na vrchu mali vesty – lajblíky, vpredu zapínané na gombíky. Na hlave nosili klobúk zdobený perom, v zime baranicu. Na nohách mali krpce-pantofľe, v zime čižmy (tí zámožnejší nosili čižmy aj v lete). Do čižiem nosili druhé nohavice, ktorých spodný koniec bol zapustený do čižiem tzv. priče. Namiesto ponožiek boli onuce (onuca – látka, do ktorej sa ovinie chodidlo nohy). Za zvrchník im v zime slúžil kožuch alebo guba (gubaňa) utkaná z ovčej vlny.

ŠARIŠ

V oblasti Šariša ženy nosili dlhú košeľu, ktorá mala rukávy a zahaľovala celé telo. V Šariši boli rozšírené 3 materiály, z ktorých sa zhotovoval rubáš a košeľa. Bolo to konopné, ľanové a bavlnené plátno. Ľanové plátno bolo rozšírené v západnej časti Šariša. Konopné plátno sa využívalo v strednej časti Šariša. Na severe a v pohraničí s Poľskom používali konopné a ľanové plátno a na juhu Šariša sa využívali všetky 3 druhy plátna. Ženský odev s rubášom dopĺňali rukávce. Rukávce sa nosili aj v oblastiach, kde sa nosila dlhá košeľa. Tu sa potom vzájomne striedala pracovná a sviatočná funkcia týchto odevných súčiastok. V Šariši prevládajú rukávce, ktoré mali rukávy kolmo prišité. Súčasťou tradičného odevu bola sukňa a zástera. V oblasti Šariša prevládalo nosenie sukne do pása, okrem nej sa v celej oblasti vyskytovala aj sukňa so živôtikom. Nosenia tejto sukne však nebolo také časté. Pracovnú zásteru na celom území Šariša nazývali šurc. Na východe Šariša sa vyskytli aj iné názvy, na severe sa používal aj termín fertucha. Účes spolu s pokrytím hlavy (čepcom a šatkou) tvorili jeden celok, ktorý bol jedným z charakteristických znakov tradičného ženského odevu. Ich základnou funkciou bolo odlíšenie slobodného dievčaťa od vydatej ženy.
Základ tradičného odevu mužov na Slovensku tvorili dve formy nohavíc: úzka a široká. Úzka bola zhotovená zo súkna alebo z kepra. Súkenné i keprové nohavice mali rovný strih. Široká forma nohavíc bola z plátna, mala rovný strih a nazývala sa gate. Nosenie súkenných nohavíc sa rozdeľovalo na ich nosenie v pracovné alebo sviatočné dni, v zime alebo v lete. Súčasťou nohavíc boli opasky, ktoré sa nosili najmä na severe Šariša, v Slovensko – poľskom pohraničí. Boli to opasky troj-, štvor- a šesťprackové. Pri práci sa nosili užšie a vo sviatočné dni širšie opasky.
Prevažná časť tradičnej obuvi sa zhotovovala po domácky. Remeselne sa šírili hlavne vysoké druhy obuvi, najmä čižmy, ktoré boli rozšírené ako sviatočná obuv mužov i žien.
Mužskú i ženskú obuv tvorili krpce, pantofle, kapce a čižmy. Obuv sa delila podľa použitia na letnú a zimnú, na pracovnú a sviatočnú.

SPIŠ

Na území Spiša, na ktorom sa nachádza 14 obcí, môžeme vyčleniť tri typy spišského kroja, ktoré sa medzi sebou líšia hlavne ornamentmi a taktiež niektorými prvkami strihu. K všednému ženskému kroju patrili – bavlnená košeľa s dlhým alebo krátkym rukávom. Košeľa bola pomerne krátka, neveľmi presahovala pás. Rukáv bol šitý z celej šírky plátna. Pod pazuchy boli všité cviky – tzv. „čvikle“. V dolnej časti bol rukáv nazbieraný a zošitý obšívkou, ktorá bola zakončená čipkou. Ďalším prvkom kroja bola sukňa – tzv. „kanafoska“, ktorá je najstarším typom sukne. Bola šitá z červeného ľanového plátna, do ktorého boli vtkané biele nitky vytvárajúce jemný pásikavý vzor. V závislosti od typu a usporiadania pásikov bola nazývaná: „dúhová“, „červená trojaká“, červená štvoraká“ a „miešaná“. Šitá bola tak, že dĺžka sukne bola na šírku látky. V páse bola nazberaná a všitá do obšívky. Sukňu nosili ženy vo všedné dni i počas sviatkov. „Kanafosky“ sa na Spiši šili do 1. svetovej vojny. Začiatkom 20. storočia sa začali nosiť jednofarebné sukne, ušité z tenkej vlnenej látky – štofu, tzv. „štofky“ a z kretónu tzv. „kartunky“. V medzivojnovom období sa ujala sukňa, ktorá bola ušitá z farebného, kvetnatého kašmíru. Pod vrchnou sukňou si ženy obliekali tzv. „spodniky“ – širokú a nazberanú spodničku. Sukňa bola prekrytá zásterou, ušitou tzv. „orlijonu“, ktorá bola obšitá čiernou konfekčnou čipkou. Na košeľu si obliekali živôtik, nazývaný „lajbikom“. Zdobený bol šnúrkou, ktorá bola uložená do tzv. „mrvy“ (kosoštvorcového vzoru) alebo „gadíka“ (vlnovky).
Mužský kroj bol menej zdobený ako ženský. Skladal sa z košele, nohavíc, ktoré boli ušité z bieleho podomácky tkaného súkna, zo zelenej vesty, serdáka, sukmany, kožucha, klobúka a krpcov, ktoré koncom 19. storočia nahradili čižmy. Mužský sviatočný kroj sa skladal z takých istých častí ako ten, aký nosili muži vo všedný deň, s tým rozdielom, že vo všedný deň si obliekali opotrebované oblečenie. Mladí muži mali bohatšiu výšivku na portkách. Počas chladnejších dní si na košeľu obliekali baraní serdák, v zime sukmanu. Mužské košele mali široké rukávy, všité hladko pod pazuchu, dolná časť rukávu bola nazberaná do manžety. Nohavice, teda portky sa skladali z dvoch nohavíc, ktoré boli zošité len na boku, do ktorých sa v krížovej časti došívali dva diely, aby boli nohavice dlhšie. V polovici 19. storočia boli nohavice zdobené len tmavomodro-červenými šnúrkami, ktorými boli obšívané rázporky a švy, neskoršie boli šnúrky ukladané do slučky, ktorá sa nazývali „borytasy“. Ozdobou mužského kroja boli zelené vesty – tzv. „lajbiky“, ktoré sa nosili od druhej polovice 19. storočia. Predná časť vesty bola zdobená výšivkou a kovovými gombíkmi usporiadanými v šiestich radoch. Boky vesty boli podobne zdobené retiazkovým stehom. Bohatší gazdovia mali dlhé, biele kožuchy zdobené farebným súknom a vyšívané červeno-zelenou priadzou.

ZEMPLÍN

Pôvodný ľudový odev sa vyrábal z domácky zhotoveného plátna. Kým v hornatejších oblastiach bol odev jednoduchší a farebne menej bohatý, na juhu bol pestrejší i strihovo variabilnejší, čo bolo ovplyvnené aj značnou migráciou obyvateľstva za prácou do Ameriky. „Amerikáni“ potom prinášali nielen nové materiály, ale aj nové vzory. Vrchol tejto etapy vývoja ľudového odevu kladieme do 20-tych a polovice 30-tych rokov nášho storočia, z toho čerpá pri tvorbe svojho javiskového odevu aj súbor Zemplín.
Ženský ľudový odev tvorila spodná košeľa (košuľa), oplecko (opľečko), spodné biele sukne (biloti) a vrchná nazberaná sukňa (zbirana), na ktorú sa ešte dávala zástera (fartuch). Účes slobodných dievčat tvoril vrkoč, na slávnostnejšie príležitosti si vlasy upravovali do bohatého pletencového účesu. Ženy mali vlasy upravené do koňťi – uzla. Mužský ľudový odev pozostával z bielej košele, ktorá na sviatočné príležitosti bola vyšívaná na rukávoch a na prsiach, kým nohavice boli úzke z krepu (dreľich). V zime nosil kabátik taktiež zdobený štepovaním alebo šnurovaním (kikľa). K nevyhnutnej výbave muža patril remeň, ozdobený cvokmi, ktorým sa bolo možné dva až tri krát opásať.

Projekt podporený Európskym Zborom Solidarity.